Kolumni on julkaistu Keski-Uusimaassa 11. joulukuuta 2021.
Järvenpään Yhteiskoulun peruskivi muurattiin kuluvalla viikolla kirpeässä pakkassäässä. Peruskiven muuraus on aina juhlallinen ja odotettu tapahtuma. Pitkään suunniteltu kouluhanke näkee viimein päivänvaloa ja rakentaminen alkaa toden teolla. Uutta koulua ovat odottaneet niin henkilökunta, lapset kuin vanhemmatkin.
Järvenpään Yhteiskoulu kytkeytyy tiiviisti osaksi kaupungin historiaa ja tulevaisuutta. Koulu aloitti toimintansa jo vuonna 1928. Perustamishankkeen kantavana voimana oli Järvenpään isänä pidetty maanviljelysneuvos Bjarne Westermarck. Hän lahjoitti koululle tontin ja vuokrasi koulurakennukseksi Terijoelta tuomansa huvilan.
Yhteiskoulu on tarjonnut eri vuosikymmenillä lapsille ja nuorille hyvät eväät elämään. Monen tämän päivän järvenpääläisen koulutie onkin alkanut juuri sieltä. Siten kouluhankkeeseen on monilla kaupunkilaisilla yhteys myös tunnetasolla, muistoina omasta koulupolusta. Entisen opinahjon tulevaisuus herättää paljon kiinnostusta.
Rakentamalla uuden Yhteiskoulun kaupunki aikaansaa enemmän, kuin pelkän koulurakennuksen. Järvenpään Yhteiskoulusta on tarkoitus tehdä mahdollisimman monikäyttöinen, palvelemaan erilaisia käyttäjäryhmiä. Hankkeen tavoitteena on rakennus, joka soveltuu myös Järvenpään Opiston ja liikuntapalveluiden käyttöön.
Perinteinen ajattelu, jossa koulu on vain päiväsaikaan tapahtuvassa opetuskäytössä, on jäämässä historiaan. Tulevaisuudessa koulut ovat erityisesti ilta-aikaan keskeisiä kansalaistoiminnan keskuksia. Tämä ei heikennä koulun perustoimintaa, vaan pikemminkin täydentää sitä. Näin uudesta koulusta hyötyy koko kaupunki.
Yhteiskoulun peruskiven muuraus ajoittui sopivasti säveltäjä Joonas Kokkosen satavuotisjuhlavuoteen. Kokkonen nimittäin oli koulun entinen oppilas, joka perusti kouluun musiikkikerhon. Kuka tietää, keitä musiikin, tieteen ja kulttuurin lupauksia uudessa Järvenpään Yhteiskoulussa vielä opiskelee? Sen vain aika näyttää.
Eemeli Peltonen
Kirjoittaja on Järvenpään kaupunginhallituksen puheenjohtaja (sd.)